سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود تحقیق رایگان درباره حجاب در ادیان مختلف - فروشگاه آنلاین

آموزش کسب درآمد 100 میلیونی
فروشگاه آنلاین

برای کسب درآمد از وبلاگ یا سایت بر روی لینک کلیک کنید. www.orderwork.ir

تحقیق درباره حجاب در ادیان مختلف

 

حجاب در ادیان مختلف
در کتاب پوشاک باستانى ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‏هاى میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتى چنین مى‏خوانیم:
«این پوشاک که بانوان زرتشتى از آن استفاده مى‏کنند، شباهتى بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد؛ چنان‏که روسرى آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسرى بانوان بختیارى است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربى است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندرى است».

حجاب در شریعت یهود:
ویل دورانت مى‏نویسد: اگر زنى به نقض قانون یهود مى‏پرداخت، چنان‏که مثلاً بى‏آن‏که چیزى بر سر داشت به میان مردم مى‏رفت، و یا در شارع عام نخ مى‏رشت، یا بر هر سنخى از مردان، درد دل مى‏کرد، یا صدایش آن‏قدر بلند بود که چون در خانه‏اش تکلّم مى‏نمود، همسایگانش مى‏توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه‏اى او را طلاق دهد.
او همچنین مى‏نویسد:
... و به استعمال سرخاب و سرمه، نکوهیده مى‏شمردند. موافق بودند که مرد، باید براى پوشاک زن خویش سخاوتمندانه خرج کند؛ لکن غرض آن بود که زن، خود را براى شوهر خویش بیاراید نه براى سایر مردها.

حجاب در مسیحیت:
«جرجى زیدان»، دانشمند مسیحى در این‏ باره مى‏گوید:
«اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتى پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقى مانده است».
در این ارتباط، نگاهى به «انجیل» مى‏اندازیم:
«... و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مُزیّن به حیا و پرهیز، نه به زلف‏ها و طلا و مروارید و رخت گران‏بها* بلکه چنان‏که زنانى را مى‏شاید که دعواى دیندارى مى‏کند به اعمال صالحه * ...».(انجیل، رساله پولس به تیموناؤس، باب دوّم، فقره 9 - 15)
«همچنین اى زنان، شوهران خود را اطاعت نمایید تا اگر بعضى نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون‏که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهرى نباشد از بافتن موى و متحلّى شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنى قلبى در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گران‏بهاست * زیرا بدین‏گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت مى‏نمودند و شوهران خود را اطاعت مى‏کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می خواند و شما دختران او شده‏اید»


حجاب در دین اسلام :
یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نسا المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما «اى پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان با ایمان بگو که روپوش خود را برگیرند تا به عفاف و حُریّت شناخته شوند و مورد آزار و تعرّض هوسرانان قرا نگیرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است».(سوره احزاب، آیه 59)
«اى زنان پیامبر! شما اگر تقوا داشته باشید، همانند دیگران نیستید. بنا براین، هرگز نرم و نازک با مردان، سخن مگویید تا آن‏که دلش بیمار است، به طمع افتد. بلکه متین و نیکو سخن بگویید و خانه را منزلگاه خویش قرار دهید و هرگز مانند دوره جاهلیت نخستین،(براى نامَحرمان) آرایش و خودآرایى نکنید و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت نمایید».( سوره احزاب، آیه 32)


حجاب در ادیان دیگر
پوشش وعفاف از آن جهت که یک امر فطری است و برای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد، در ادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه خاصی است . تمام ادیان آسمانی ، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده اند . جامعه بشری را به سوی آن فراخوانده اند؛ زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده واحکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است .
بدون تردید جهان بینی وانسان شناسی هر فرهنگ و مکتب ، نفش اساسی و مهمی درانتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد بر اساس جهان بینی ادیان الهی که انسان خلیفه خداوند و مرکز و محور جهان هستی است و رسالت کسب معرفت و تهذیب نفس و اصلاح جامعه را بر دوش دارد و حیاتش در جهان آخرت نیز ادامه دارد، باید جسم زن و چشم مرد پوشیده گردد تا غرایز شهوانی مهار و کنترل شود و استعدادهای معنوی و عقلانی بشر درپرتو رهیافت های فطری و هدایت های وحیانی شکوفا گردد ، گرچه انتخاب لباس و پوشاک برآیند اندیشه و اراده آدمی است  ولی بر بینش و اراده انسانی نیزتاثیر می گذارد و می تواند به عنوان زمینه ساز تعالی یا انحطاط فردی واجتماعی نقش آفرینی نماید .
در آیین زرتشت ، یهود و مسیحیت – که این مقاله به بررسی آنها می پردازد حجاب بر زنان لازم بوده است .کتابهای مقدس مذهبی ، دستورات  و احکام دینی ، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان  ، بهترین شاهد و عالی ترین گواه بر اثبات این مدعاست.



حجاب در آیین زرتشت
نخستین مردمی که به سرزمین ایران آمدند ، آریایی ها بودند . آنان به دو گروه عمده « مادها» و « پارس ها»  تقسیم شدند. با اتحاد مادها  دولت « ماد»  تشکیل شد . پس از مدتی پارس ها توانستند دولت ماد را از بین ببرند و سلسله های هخامنشیان ، اشکانیـان و سـاسـانـیان را بنـیانگذاری کنند . پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند ، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چیندار،  شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند برروی لباس ها بوده  اند .
این حجاب در دوران سلسله های مختلف پارس ها نیز معمول بوده است . بنابراین ، در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن ، زنان ایرانی از حجابی کامل برخوردار بوده اند . برابر متون تاریخی ، در همه آن زمان ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند وشلوار رایج بوده است و زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می کردند وهم پای مردان به کار می پرداختند، ولی این امور با حجاب کامل وپرهیز شدید همراه بوده است .
 جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای است که در دوران سلطه کامل شاهان ، هنگامی که خشایار شاه به ملکه « وشی » دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران ، زیبایی اندام او را بنگرند ، وی امتناع نمود و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد و به خاطر این سرپیچی ، به حکم داوران ، عنوان « ملکه ایران » را از دست داد .
از زمان ساسانیان که پس از نبوت زرتشت است ،  پوشش صورت نیز درمیان زنان اشراف معمول شد . به گفته ویل دورانت پس از داریوش ، زنان طبقات بالای اجتماع ، جرات نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که  آشکارا با مردان آمد ورفت کنند.در نقش هایی که از ایران باستان برجای مانده است ، هیچ صورت زنی دیده نمی شود و نامی از ایشان نیامده است . تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران ، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی کرده اند . از آن جا که مرکز بعثت « اشو زرتشت » ایران بوده است و آن حضرت در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در جامعه خویش کمبودی نمی دیده است ، با تایید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران ، کوشید تا با پندهای ، خود ریشه های درونی حجاب را تعمیق ومستحکم نموده ، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار  واستواری حجاب معمول قرار دهد . به پند واندرزهای « اشو زرتشت » بنگرید تا تلاش وی برای تعالی و آموزش مبانی حجاب و بیان لزوم توام نمودن حجاب ظاهری با عفت باطنی ، روشن تر شود ؛ او می فرماید :
 ای نو عروسان و دامادان ! ... با غیرت ، در پی زندگانی پاک منشی
 برآیید .... ای مردان و زنان ! راه راست را دریابید و پیروی کنید .
«هیچ گاه گرد دروغ و خوشی های زودگذری که تباه کننده زندگی است ، نگردید ، زیرا لذتی که با بدنامی و گناه همراه باشد ، همچون زهر کشنده ای است که با شیرینی در آمیخته و همانند خودش دوزخی است . با این گونه کارها، زندگانی گیتی خود را تباه مسازید . پاداش رهروان نیکی ، به کسی می رسد که هوا، خودخواهی و آرزوهای باطل را از خود دور ساخته ، بر نفس خویش چیره گردد و کوتاهی و غفلت در این راه ، پایانش جز ناله و افسوس نخواهد بود . فریب خوردگانی که دست به کردار زشت زنند، گرفتار بدبختی و نیستی خواهند شد و سرانجامشان خروش و فریاد و ناله است . »
گفتنی است که در دین زرتشت ، لباس با کیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده است . البته بر هر مرد و زن واجب است که هنگام انجام مراسم عبادی ونیایش، سر خودرا بپوشاند . بنا به گفته موبد « رستم شهرزادی » پوشش زنان باید به گونه ای باشد که هیچ یک از موهای سر زن از سر پوش بیرون نباشد .


 حجاب در آیین یهود
 بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود، آیات تورات بود که بر حجاب تاکید می نمود. کاربرد واژه « چادر » و « برقع » که به معنای روپوش صورت است ،در آن آیات ، کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می دهد . تورات تشبه مرد وزن به یکدیگر رانهی نموده ؛ می گوید : متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد ، زیرا هر که این را کند، مکروه « یهوه » خدای توست .
در (تلمود) اصلی ترین کتاب فقهی که به گفته ویل دورانت ، اساس تعلیم و تربیت یهود است ، نیز بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان ، لزوم سکوت زن و پرهیز از هرگونه آرایش برای سایر مردها، پرهیز از نگاه زن به مردان بیگانه ، اجتناب از نگاه مرد به زنان نامحرم و لزوم پرهیز از هر امر تحریک آمیز ، تاکید شده است .


 حجاب در آیین مسیحیت
مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سخت گیری بیشتر وجوب حجاب را مطرح ساخت ، زیرا در شریعـت یهـود، تـشکیـل خـانـواده و ازدواج امری و مقدس محسوب  می شد و طبق نوشته ویل دورانت ، در سن بیست سالگی اجباری بود، اما از دیدگاه مسیحیت قرون اولیه ، تجرد ، مقدس شمرده می شد . برابر متون تاریخی ، چادر و روبند ، برای همگان ، حتی برای خاتون های اشراف ، ضروری بود و دراعیاد نیز کسی آن را کنار نمی گذاشت ، بلکه با طلا و نقره و پارچه های زربفت آن را تزیین می نمودند و حتی برای تفریح نیز با حجاب و حیای کامل در مجالس انس و یا گردش هایی دور از چشم نامحرمان ، شرکت می جستند . انجیل در موارد فراوان ، بروجوب حجاب و پوشش تاکید و پیروانش را به تنزه از اعمال شهوت و عفاف فرا خوانده است ؛ در انجیل می خوانیم : همچنین زنان پیر در سیرت متقی باشند و نه غیبت گو ونه بنده شراب زیاده ، بلکه معلمان تعلیم نیکو باشند تا زنان جوان را خرد بیاموزند که شوهر دوست و فرزند دوست باشند و خرداندیش و عفیفه و خانه نشین و نیکو و مطیع شوهران خود که مبادا کلام خدا متهم شود. در مورد سیره عملی زنان مسیحی ، دائره المعارف  لاروس می گوید : دین مسیحی ، برای زن ، خمار1 را باقی نهاد؛ وقتی وارد اروپا شد ، آن را نیکو شمرد. زن ها درکوچه و وقت نماز، خمار داشتند. در قرون وسطی ، خصوصا قرن نهم ، خمار رواج داشت . آستین خمار، شانه زن را پوشیده ، تقریبا به زمین می رسید . این عادت تا قرن سیزدهم باقی بود.


 

دانلود فایل تحقیق در مورد حجاب در ادیان مختلف


پیشنهادهای ویژه:

سایت  معتبر دانلود پاورپوینت

سایت معتبر دانلود مقاله و تحقیق

سایت معتبر دانلود فایلهای آموزشی

دانلود نمونه سوالات آزمون رانندگی

سایت دانلود فیلمهای سینمایی جدید ایرانی

دانلود نرم افزارهای کاربردی

 



تاریخ : چهارشنبه 99 فروردین 13 8:18 صبح
برچسب ها : , , ,
خرید همراه با جایزه